Naslovnica Svijet U New York Timesu izvještavaju o tridentskoj misi koju prvenstveno pohađaju mladi...

U New York Timesu izvještavaju o tridentskoj misi koju prvenstveno pohađaju mladi katolici, unatoč papinom negodovanju

Oslanjajući se na zahtjeve intenzivnog religioznog iskustva, mnogi pobornici latinske mise traže povratak ne samo starim ritualima, već i starim društvenim vrijednostima.

Osmero djece Erica Agustina nazivalo je prvi dan u tjednu Party Sunday (nedjeljni tulum). Članovi obitelji bi se probudili rano ujutro, prisustvovali bi kratkoj jutarnjoj misi u katoličkoj župi u blizini njihove kuće, zatim bi otišli kući na ručak, a nakon toga bi uslijedilo popodnevno opuštanje i gledanje športskih kanala.

Ali ovog ljeta obitelj je napravila “veliku promjenu“, rekao je jedan od njegovih sinova tinejdžera ispred svetišta sv. Josipa, koje je postalo nova župa za obitelj. U svetištu sv. Josipu liturgija je svečana, precizno određena i u potpunosti se izvodi na latinskom jeziku. Obitelj se vozi sat vremena do svetišta kako bi prisustvovala službi koja počinje u jedanaest sati i može trajati gotovo dva sata.

Tradicionalna latinska misa je oblik katoličkog bogoslužja koji je papa Franjo pokušao obeshrabriti, ali ona zapravo doživljava preporod u Sjedinjenim Američkim Državama. Privlači vjernike različitih uvjerenja, tj. mješavinu estetskih tradicionalista, mladih obitelji, novoobraćenika i Franjinih kritičara. A oživljavanje latinske mise, potaknuto u godinama pandemije, se događa u trenutku napetosti kod desničara i unutar samog američkog katolicizma.

Zagovornici latinske mise su redovito konzervativni i okrenuti tradiciji. Neke, poput obitelji Augustin, privlači ljepota mise, simbolizam i ono što opisuju kao oblik štovanja s više poštovanja.

Tradicionalna latinska misa, koja se također naziva izvanredni oblik, slavila se stoljećima sve do Drugog vatikanskog koncila, kojim je djelomično bila namjera učiniti latinski obred pristupačnijim. Nakon Koncila misa se mogla služiti na bilo kojem jeziku, suvremena je glazba ušla u mnoge župe, a svećenici su se na oltarima okrenuli prema ljudima.

Ali tradicionalna latinska misa, sa svom svojom formalnošću i tajanstvenošću, nikada nije u potpunosti nestala. Iako predstavlja djelić od svih sv. misa koje se izvode u sedamnaest tisuća katoličkih župa u Sjedinjenim Američkim Državama, ona doživljava rast.

Čini se da u Sjedinjenim Američkim Državama sada ima najmanje šesto crkava u kojima se služi tradicionalna misa, daleko više od bilo koje druge zemlje. U više od četiristo crkava se služi svake nedjelje, prema jednom internetskom izvoru.

Ovaj rast se događa nakon što je papa Franjo krenuo s oštrim mjerama protiv tridentske mise, izdajući nova stroga ograničenja za obred prošle godine. Njegov neposredni prethodnik, papa Benedikt XVI., omogućio je lakši pristup latinskoj misi, ali papa Franjo ju je okarakterizirao kao izvor podjela u crkvi i rekao da se prečesto povezuje sa širim odbacivanjem ciljeva Drugog vatikanskog sabora.

Na jednoj razini, podjela oko latinske mise predstavlja sukob prioriteta i borbe za moć u crkvenom vodstvu. U župama je to kompliciranije. Mnogi katolici kažu da ih tradicionalna misa privlači iz duhovnih razloga, potaknutih estetskim i liturgijskim preferencijama, a ne stavom protivljenja Drugom vatikanskom saboru.

„Nemam ništa posebno za reći“, objašnjava vlč. J. B. Commins, koji živi u susjednom župnom dvoru pokraj svetišta sv. Josipa. „Na drugim mjestima gdje se slavi tradicionalna misa, primjećuje se eksponencijalni rast“.

Oslanjajući se na zahtjeve intenzivnog religioznog iskustva, mnogi pobornici latinske mise traže povratak ne samo starim ritualima, već i starim društvenim vrijednostima. Ovdje tajanstveno i rigorozno nisu zapreke pristupačnosti, već atrakcije koje vjernike vežu za dugu povijest duhovne jasnoće, koju vide kao oštru suprotnost modernoj crkvi.

Pandemija je ubrzala podjele, jer su glavne župe općenito dulje ostajale zatvorene, što je neke katolike natjeralo da traže nove župe. Mnogi sudionici kažu da su otkrili tradicionalističke podcaste na You Tube i influencere koji su ih okrenuli prema tridentskoj misi.

Politički i teološki konzervativci u ograničavanju tradicionalne latinske mise od strane pape Franje vide zabrinjavajuće zanemarivanje pravovjerja.

Franjin dokument iz 2021. Traditionis Custodes, usporediv s izvršnom naredbom ukidanja tradicionalne mise, ograničio je gdje i kada se može slaviti stara misa. A ovog je ljeta dodatno razbjesnio tradicionaliste novim dokumentom kojim je jasno pokazao da su tenzije oko tradicionalne mise više od pitanja ukusa. „Ne vidim kako je moguće reći da netko priznaje valjanost Koncila – iako me čudi da bi se katolik mogao usuditi da to ne čini – a u isto vrijeme ne prihvaćati liturgijsku reformu”, napisao je papa Franjo.

Represija je pomogla u raspirivanju onoga što neki nazivaju “liturgijskim ratovima“.

„To je nešto što nisam mogao zamisliti, a to je da moram moliti za tradicionalnu latinsku misu“, rekao je Noah Peters, koji je u rujnu organizirao hodočašće od katedrale u Arlingtonu do one u Washingtonu kao prosvjed zbog ograničenja u obje biskupije.

Peters je odgojen kao sekularni Židov i privukao ga je katolicizam kroz tradicionalnu latinsku misu “jer je imala tu ljepotu i bezvremenost“, rekao je.

Begin vidi antagonizam pape Franje prema latinskoj misi kao djelovanje protiv njegova cilja jedinstva. „Natjerat će ljude (vjernike) da se odcijepe“, rekao je Begin.

U staroj župi sv. Marije iz 19. stoljeća u gradskoj turističkoj četvrti Greektown, oko sto pedeset ljudi okupilo se u listopadu na mjesečnoj latinskoj misi, koju je pratio zbor pjevajući gregorijanske napjeve.

Vjernici su klečali, stajali i molili. Tamjan se širio golemom, slabo osvijetljenom prostorijom. Kad je došlo vrijeme za primanje euharistije, tiho su krenuli naprijed, došli do svećenika, kleknuli, a lice malo podignuli.

„Corpus Dómini nostri Jesu Christi custódiat ánimam tuam in vitam ætérnam. Amen”, izgovarao je svećenik dok je na jezik vjernika stavljao hostiju. Što bi u prijevodu bilo: „Tijelo Gospodina našega Isusa Krista sačuvalo dušu tvoju za život vječni. Amen“.

Izvor 1, Izvor 2