Naslovnica Crkva Tertium non datur (trećega nema)!

Tertium non datur (trećega nema)!

Poruka na početku korizme je prilično jednostavna. Pepeo na Čistu Srijedu nam objavljuje jednostavnu istinu da ćemo umrijeti i potom se suočiti s presudom. Stoga nam je potrebno pokajanje i vjera u Radosnu vijest po kojoj nas samo Isus može spasiti.

U današnjem čitanju, nakon Čiste srijede, Mojsije nam pokazuje temeljnu realnost – svatko od nas treba napraviti izbor i donijeti odluku:

Danas preda te stavljam: život i sreću, smrt i nesreću…
Uzimam danas za svjedoke protiv vas nebo i zemlju da pred vas stavljam: život i smrt, blagoslov i prokletstvo.
(Pnz 30, 15; 20).

Radi se o našem izboru: život ili smrt, blagoslov i prokletstvo. Postoji latinski izraz, Tertium non datur (nema trećeg puta). Često se misli kako je moguće odabrati neki srednji put, ali kad su u pitanju posljednje stvari, ne postoji srednji put, ni treći put. Ili ćemo odabrati Boga i Njegovo kraljevstvo, ili nećemo.

Za one koji misle da je srednji put moguć, rekao bih da je to put kompromisa, ambivalentnosti i mlakosti. Odabirući takav put pokazuju nedostatak predanosti i želje da svjedoče za Krista. To nisu kreposti koje pripadaju Božjem Kraljevstvu; one pripadaju kraljevstvu tame. Isus nam kaže, „Vaša riječ neka bude: ‘Da, da, – ne, ne!’ Što je više od toga, od Zloga je.“ (Mt 5,37). On nam također govori: „Nitko ne može služiti dvojici gospodara. Ili će jednoga mrziti, a drugoga ljubiti; ili će uz jednoga prianjati, a drugoga prezirati. Ne možete služiti Bogu i bogatstvu.“ (Mt 6,24).

Dakle, vraćamo se na izbor: kraljevstvo svjetlosti ili kraljevstvo tame?; svijet i njegovi putovi, ili Bog i njegov Put? Jesmo li odlučili nagraditi tijelo ili hraniti dušu, služiti Sotoni i njegovim planovima ili služiti Kristu i slijediti njegovu volju?

Slobodni ste odabrati, ali niste slobodni ne izabrati. Odnosno, morate odabrati. Ako mislite da možete jednostavno prolaziti kroz život bez odabira, imam neugodnu vijesti za vas: oni koji ne biraju u konačnici odabiru kraljevstvo tame.

Mnogi ljudi ne odaberu Sotonu izravno, već ga indirektno odabiru sljedeći njegove putove. Od nas se traži da izravno biramo Boga, prihvaćajući dar vjere i temeljeći svoj život na onome što On zapovijeda. Vjera nije neka vrsta “zadanog položaja” koji slučajno primamo. Vjera je nadnaravno pomognuta ljudska odluka za Boga i sve ono što taj izbor znači. Vjera je dar koji je slobodno ponuđen i koji se slobodno mora prihvatiti; to je izbor na koji nas nitko ne sili. Kroz mnoge naše svakodnevne odluke, pozvani smo da potvrđujemo, po milosti, odluke koji smo donijeli za Boga.

Život je dakle izbor: temeljni izbor vjere i sve naše dnevne odluke potvrđuju ili negiraju stvarnost naše vjere.

Živimo u vremenu u kojem se ljudi vole pozivati na slobodan izbor, no također žele izbjeći odgovornosti koje dolaze s donošenjem odluka. U današnjem čitanju, vidimo Mojsija koji nas suočava s činjenicom da će izbori koje činimo – za Boga ili protiv Boga – imati posljedice:

Ako poslušaš zapovijedi Jahve, Boga svoga, koje ti danas dajem – ako ih poslušaš ljubeći Jahvu, Boga svoga, hodeći njegovim putovima, vršeći njegove zapovijedi, njegove zakone i njegove uredbe, živjet ćeš i razmnožit će te Jahve, Bog tvoj, i blagoslovit će te u zemlji u koju ulaziš da je zaposjedneš. Ali ako se srce tvoje odvrati i ne poslušaš, nego zastraniš i budeš se klanjao drugim bogovima i njima iskazivao štovanje, ja vam danas izjavljujem da ćete zaista propasti; nećete dugo živjeti na zemlji u koju ćete, prešavši Jordan, ući da je zaposjednete.
(Pnz 30, 16-19).

Da, izbori imaju posljedice. Čak i male dnevne odluke imaju kumulativni efekt koje nas pokreću u jednom ili u drugom smjeru, prema Bogu ili daleko od Njega.

Izvor