Naslovnica Crkva Sinoda o sinodalnosti: ‘Stručnjaci i moderatori’ uključuju kontroverzne osobe — koje bi...

Sinoda o sinodalnosti: ‘Stručnjaci i moderatori’ uključuju kontroverzne osobe — koje bi mogle odigrati važnu ulogu?

Dok se sveopća Crkva priprema za prvi dio Sinode o sinodalnosti, značajna pozornost posvećena je novim vrstama sudionika Biskupske sinode, posebice uključivanju znatnog kontingenta ne-biskupa među članove s pravom glasa.

No daleko manje pozornosti pridaje se još jednoj novoj skupini koja će sudjelovati na sinodalnom skupu od 4. do 29. listopada: “moderatorima”, dijelu veće skupine stručnjaka bez prava glasa, koji uključuju nekoliko osoba s kontroverznim stajalištima i mogli bi imati veliki utjecaj na rad sinode i njezine konačne rezultate.

Uključivanje nove skupine potvrđeno je još u travnju, kada je kardinal Mario Grech, glavni tajnik sinodskog ureda, rekao da će biti uključeni posrednici bez prava glasa, nakon što su ranije faze sinodalnog procesa pokazale da “prisutnost stručnjaka može stvoriti plodnu dinamiku.”

Kardinal Jean-Claude Hollerich iz Luksemburga, koji će kao generalni relator nadolazeće sinode igrati glavnu ulogu u vođenju postupka, dodao je da postoji potreba za ljudima koji će se posvetiti olakšavanju “duhovne dimenzije” jer “postoje biskupi koji nikada nisu sudjelovali na sinodi.”

Nakon dodavanja novih sudionika koje je Vatikan najavio 21. rujna, ukupno 62 “stručnjaka/moderatora” će sudjelovati na sinodi u listopadu, otprilike jedan na svakih šest članova s pravom glasa.

Tajništvo sinode opisuje stručnjake kao “ljude koji su kompetentni u različitim temama o kojima se raspravlja”, a apostolska konstitucija o Biskupskoj sinodi iz 2018. koju je proglasio papa Franjo, Episcopalis Communio, navodi da je njihova uloga “pomoći u pripremi dokumenata.”

Rad stručnjaka i voditelja koordinirat će posebni tajnici sinode, isusovac o. Giacomo Costa — koji je imao sličnu ulogu na Sinodi o mladima 2018., gdje je sugerirano da je on “izradio” konačni tekst sinode — i o. Riccardo Battochio. Oba svećenika radit će pod vodstvom kardinala Hollericha, čija je vodeća uloga na sinodi kritizirana zbog njegovih javnih primjedbi da je učenje Crkve o spolnosti pogrešno.

Vatikan nije rekao mnogo više o pojedinostima onoga što će stručnjaci i voditelji raditi tijekom sinodalne skupštine od 4. do 29. listopada – ali neki članovi skupine otkrili su dodatne informacije.

Otac isusovac David McCallum rekao je da je njegova uloga pomagača pružiti

“prostor koji je gostoljubiv i otvoren za marginalizirane glasove, za ljude koji smatraju da njihovo iskustvo nije saslušano i dobrodošlo u Crkvi”.

S obzirom na ulogu koju će pomagači odigrati u reguliranju rasprava i zastupanju stajališta sudionika sinode, te koju će stručnjaci igrati u uređivanju sinodalnih dokumenata, mnogi bi mogli očekivati kvalitete poput ravnoteže i nepristranosti koje će karakterizirati pojedince i kontingent koji sudjeluju kao cjelina.

Ipak, čini se da su određene skupine nerazmjerno zastupljene među stručnjacima i voditeljima.

Gotovo polovica, odnosno 30 od 62 stručnjaka/moderatora, dolazi iz Europe, uključujući 12 Talijana, pet Francuza i tri Španjolca. Za usporedbu, postoje samo četiri stručnjaka/moderatora iz cijele Afrike, unatoč činjenici da je katolička populacija na tom kontinentu gotovo jednaka europskoj.

Još jedna demografska skupina koja je možda previše zastupljena među stručnjacima/moderatorima su isusovački svećenici, koji čine 2,5% svih svećenika u svijetu, a ipak čine 13% (osam od 62) skupine.

Osim toga, među stručnjacima/moderatorima je niz osoba koje su javno izrazile snažnu potporu heretičnim stajalištima, pa nije za čuditi da neki strahuju da će ih pokušati progurati i na sinodi. Tu se može uključit:

Philippe Bordeyne, predsjednik preorijentiranog Papinskog teološkog instituta za bračne i obiteljske znanosti Ivana Pavla II. u Rimu, koji se zalaže za poseban oblik liturgijskog blagoslova istospolnih parova.

Thomas Söding, glavni zagovornik njemačkog sinodalnog puta, koji se nada ženskom ređenju, aktivno promiče blagoslov istospolnih zajednica i izjavljuje da je veza između svećeništva i obveznog celibata proizvoljna.

Australski otac Ormond Rush, koji je pozvao na posebno razumijevanje “preokretanja piramide” upravljanja Crkvom, ekleziologiju koju drugi navode kao nužan korak za Crkvu da zauzme “uključive LGBTQ+” pozicije, kao što je odobravanje i posvajanja od strane istospolnih parova.

Isusovac otac Adelson Arújo dos Santos, brazilski teolog koji predaje na Gregorijani u Rimu i zalaže se za ukidanje obveznog svećeničkog celibata.

Sestra Daniela Cannavina, Argentinka koja je bila glasna u svojoj podršci ženama ‘đakonima’ tijekom Sinode o Amazoniji 2019.

Otac Agenor Brighenti, brazilski teolog oslobođenja koji je rekao da se zaređene službe u Crkvi moraju promijeniti “jer su u skladu s vrlo hijerarhijskim, piramidalnim konceptom Crkve” te smatra da žene moraju imati neograničen pristup službama, uključujući Sveti red.

Francuska sestra Christina Danel, koja je “propovijedala” tijekom mise 2021., što predstavlja kršenje liturgijskih normi, a smatra da bi otvaranje službe propovijedanja laicima “moglo odgovoriti na snažnu današnju potrebu za drugačijim pogledom na Božju riječ od onoga što pruža svećenik.”

I papin biograf Austen Ivereigh, koji se posljednjih godina često suprotstavlja neistomišljenicima na društvenim mrežama.

Potencijalni utjecaj

Stručnjaci i moderatori neće glasovati – ali s obzirom na njihovu regulatornu ulogu u tijeku razgovora, te rasprava u “malom krugu” i ulozi stručnjaka u pripremi konačnih dokumenata, mogli bi imati značajan utjecaj na to čiji će glasovi ili teme biti postavljene kao glavne teme na sinodi.

Uloga ovih osoba mogla bi biti posebno značajna ako se, kao što je kardinal Grech ranije sugerirao, odobrenje bilo kojeg završnog sinodalnog dokumenta zapravo ne stavi na glasovanje, što je procedura, kako je rekao na otvaranju sinodskog procesa, koja bi mogla “riskirati transformaciju sinodalne skupštine u parlament, uvodeći logiku većine i manjine u Crkvu.”

Sve u svemu, mogao bi se dogoditi scenarij u kojem članovi “bez prava glasa” vrše značajan utjecaj na sve dokumente koji pokušavaju sažeti stajališta izražena tijekom sinode – o kojima, zauzvrat, članovi s pravom glasa ne glasaju izravno.

Izvor